Quan caminava a les tres de la tarda
d’un calorós dia de finals d’agost, a 34 graus centígrads a
l’ombra, per la interminable entrada de la ciutat de Girona, no
aconseguia recordar amb claredat els motius que m’havien impulsat a
decidir anar de Blanes a Girona per antics camins de carro. Potser va
ser l’avorriment després d’uns dies de forçada inactivitat;
potser l’enyorança de caminar quan ja havien passat dues setmanes
des de la tornada del camí de Santiago; potser la necessitat de
buidor que dóna – que em dóna a mi!- caminar llargs recorreguts
en solitari; potser era la consciència que els meus dies de vacances
estaven arribant a la seva fi inexorablement; tal vegada hi hagués
aquest esperit competitiu contra el que he lluitat tota la meva vida
-i que sempre m’ha derrotat- que em fa marcar noves fites en un
afany perpetu de conèixer els meus límits. Fossin els que fossin
els motius d’estar allà, travessar els primers carrers de Girona
em va fer sentir la satisfacció del petit repte superat però, sobre
tot, del coneixement en propi cos de l’esforç que significava fins
fa relativament poc temps desplaçar-se entre ciutats que ara
considerem que són properes.
La tornada va ser fàcil i còmoda.
Després d’una curta espera, vaig agafar un tren de mitja distància
amb aire condicionat, seients còmodes i amb una pantalla que
informava de la velocitat del tren, de la propera parada, de totes
les estacions fins Barcelona Sants i de la temperatura exterior,
coneixement que encara feia més agradable la molt ben graduada del
comboi. Fins i tot els tres quarts d’hora d’espera a l’estació
de Maçanet-Massanes pel transbord a la línia de la costa se’m van
fer curts. Recordava aquell mateix vestíbul quan era vell i
descuidat, com tota l’estació, i sent
estudiant o fent la mili havia d’esperar el tren en total foscor on
només sentíem el respirar o la tos dels altres viatgers però érem
incapaços de veure’ls més enllà de la breu il·luminació que
provocava la punta de la cigarreta d’algun ocasional fumador. El
tren de rodalies va sortir puntualment després de ser netejat
d’urgència. Una família holandesa feia la mateixa ruta que jo
–ells anaven a Santa Susanna, segons vaig poder entendre- i em
sento orgullós d’un país que per 3€ i 95 cèntims és capaç de
donar aquest servei que no dubto de qualificar de luxe i que
inconscientment comparo amb els vells combois que RENFE posava en
funcionament com a reforç d’estiu poc abans de les olimpíades del
92 i que eren molt divertits per als turistes joves –potser els
mateixos holandesos vint anys abans- que exageraven els bots de la
via sobre les molles dels vells seients d’escai verd esquerdats
pels anys d’ús i que a mi em produïen vergonya, com quan et ve
una visita inesperada i t’agafa amb la casa desendreçada.
* * *
De Blanes a Vidreres
Són exactament dos quarts de set i me
n’adono que he perdut mitja hora. Quan ahir vaig consultar a
Internet l’hora de sortida del Sol i vaig decidir sortir mitja hora
abans que aquest aparegués per l’horitzó, no vaig saber calcular
que bastants minuts abans ja comença a haver primer una tímida llum
i després una de més ferma. Així que ara em penedeixo de no haver
sortit a les sis de la matinada, com era la meva intenció inicial,
perquè a migdia patiré de mitja hora més del Sol implacable de
finals d’agost.
Quan surto de casa em sorprèn
l’activitat del carrer. Una dona jove està netejant les papereres
de la plaça i canviant les bosses. Un home que aparenta estar en la
trentena fuma el primer cigarret del dia mentre camina apressat cap a
la feina –on sinó a aquesta hora? Un vell d’uns setanta llargs
camina lentament fent el primer passeig del dia, en plena foscor,
fart ja de no poder dormir en tota la nit. Passa el primer autobús
que va o ve a l’estació de ferrocarril i des del cotxe de la
Policia Municipal dos agents observen a un home alt, de 90 kilos,
complexió atlètica, d’uns cinquanta anys, amb sabatilles de
muntanya, proveït d’una motxilla i dos pals, amb destinació
desconeguda i intencions incertes mentre comenten, estranyats,
'on-deu-anar-aquest-a-
aquestes-hores-i-és-que-hi-ha-de-tot-en-aquest-món-què-ens-han-de-dir-a-nosaltres-que-
ho-veiem-cada-dia' .
Abandono els últims barris de Blanes
per Mas Borinot i quan per fi començo a trepitjar terra i no asfalt
m’avança un cotxe l’ocupant del qual em saluda i aparca. És en
Rafael, un vell amic que m’explica que cada dia, abans d’entrar a
l’oficina a les vuit del matí, fa una passejada per aquesta zona
acompanyat de la seva gossa que és a l’hora el motiu i l’excusa
per fer aquestes passejades mig nocturnes. De cop i volta la llum
canvia i es fa definitivament de dia. Miro el rellotge i són les 7
hores i 11 minuts, l’hora que estava prevista la sortida del Sol.
De moment anem bé, els astres estan sent puntuals amb la seva cita
amb els humans. Deixo en Rafael abraçat en el roure de la seva
predilecció. A vegades li fa el salt i s’abraça a una gran
alzina. Es veu
que en això de les energies dels arbres també val allò de ‘en la
varietat està el gust’.
Camino a bon ritme i en una hora em
planto a dalt del turó del Vilar. Fins a Montbarbat no ha d’haver
cap problema doncs la zona me la conec bé. Fins a tres intents em va
costar trobar el camí del jaciment arqueològic de Montbarbat però
des de llavors que he arribat sempre a la primera. Avui no serà cap
excepció però en lloc de coronar la muntanya i passar pel jaciment
-que és un magnífic punt d’observació tant de la costa com d’una
amplíssima extensió de l’interior de la Selva- continuo pel camí
i arribo al dipòsit d’aigua de la gran urbanització homònima.
Són les vuit del matí i la urbanització es desperta lentament. La
primera persona que trobo és un avi andalús amb una crossa que em
mira tot sorprès. Li pregunto pel camí de Vidreres més per fer-lo
sentir útil i donar-li una mica de conversa a aquesta hora del matí
que per necessitat. Em respon tot content i amb senyes precises. El
meu pla ha funcionat: el dia ha començat bé per aquest ocasional
ajudant de caminants perduts. La travessa de l’urbanització és
poc agraïda. Les parcel·les és van succeint una darrera de l’altra
-per decenes, per centenars!- amb una varietat de qualitats
constructives que van de les veritablement luxoses a les que són
autèntiques xaboles. A la sortida de la urbanització trobo una
escena estranya: davant d’un bar nombrosos africans estan esperant
que algú els contracti. Pensava que això ja havia passat a la
història, que era propi dels pobles del sud d’Espanya fins als
anys seixanta i resulta que ho tenim aquí, a dues hores exactes de
casa meva caminant, a quinze minuts en cotxe.
Seguint les instruccions del vell
salvador d’ànimes extraviades arribo a la bifurcació assenyalada.
Per si de cas pregunto a una parella d’avis pel camí a Vidreres.
“Em sembla que és aquesta carretera, no?”,
em diuen dubitatius i després m’aclareixen que ells han viscut
tota la vida al mas que està al davant del desviament. Però en lloc
d’enviar-me pels camins de terra ho fan per la carretera de Lloret
a Vidreres i he de fer un tram d’uns quatre quilòmetres pel voral
de la carretera suportant l’intens tràfic de cotxes i camions i
també les mirades inquisitòrials. La veritat, no sabria dir que
molesta més.
De Vidreres a Caldes de
Malavella
Passats pocs minuts de les nou entro a
Vidreres. Aquí faig un merescut descans: una poma, molta aigua i, en
un bar, un cafè. I una trucada per explicar que jo també he fet el
mateix camí que el meu sogre i els seus amics –que en pau
descansin- utilitzaven per anar a ballar a les festes de Vidreres,
justament per aquestes dates però sis o set dècades abans.
En veure una parella de policies locals els pregunto pel camí a
Girona que no coneixen però sí la direcció
de Caldes de Malavella que, al cap i a la fi, em porta cap a on vull
anar. El vial és el del Cementiri Nou i cap allà que em
dirigeixo quan falten deu minuts per les 10. Estic descansat i
content. Ara sí que comença una ruta totalment desconeguda per a mi
i aquesta és una de les sensacions que més aprecio quan camino.
Passo pel costat d’una gran bassa d’aigua -o d’un petit estany-
i em desvio lleugerament per observar-lo des d’una petita alçada
però maldestrament faig soroll amb els bastons i el que semblava el
morro d’una tortuga d’aigua -molt probablement una de Florida
abandonada per qualsevol inconscient- s’enfonsa i no vol sortir de
nou. He de continuar. Fa estona que segueixo un camí abalisat amb
ratlles paral·leles grogues i blau-marines: és el camí de la Via
Augusta, que recupera la via que els romans van construir des de la
Jonquera fins a Cadis.
Just una hora després estic a l’entrada
de Caldes de Malavella. Les senyals de la Via Augusta es perden a
l’entrada del poble cosa que serà una constant en els següents
pobles i que considero inaudit doncs fa perdre molt de temps buscant
l’enllaç fins el proper poble. Vist el bon resultat a Vidreres,
vaig directament a la Policia Local per demanar la ruta fins a Girona
o fins al proper poble però l’agent, de paisà i amb desgana,
m’envia a l’oficina de turisme que està a l’altra punta del
poble. Allà m’atenen de forma superba i em donen molts consells,
tres plànols i una indicació molt útil: que torni a la Comissaria
de Policia i travessi el carrer per agafar l’anomenat oficialment
“Camí Antic de Girona”. Llàstima que a l’agent no si li
hagués acudit a ell, tot sol. Ja posat aprofito l’ombra del parc
de la Sardana per menjar l’entrepà que tenia previst pel dinar i
omplo el bidó d’aigua en una font. Comença a fer molta calor.
De Caldes de Malavella a
Riudellots de la Selva
Falten deu minuts per les 12 quan inicio
la ruta fins a Riudellots de la Selva. Aquí es van alternant boscos
amb camps de conreus en una lluita que finalment acaba guanyant
aquests últims. Encara no són les dotze quan arribo al poble i
directament enfilo cap a l’Ajuntament per informar-me del camí a
Fornells de la Selva. Allà m’atenen molt bé però no el
coneixen i, en qualsevol cas, ‘Girona encara està molt lluny’
em diuen sense preguntar a l’estrany foraster des d’on ve.
Després de desaparèixer breument per una porta, una de les noies
pot indicar-me el camí. Em regalen un plànol del poble i amb bones
indicacions reprenc l’excursió. És l’una, cada vegada fa més
calor i tinc set d’una Coca-cola fresca però el primer bar és
tancat i el segon també i no sembla haver-ne més a Riudellots. Per
fortuna hi ha un supermercat obert on apaivagar la set. A l’endemà
sabré que a aquesta hora la temperatura és
de 32 graus a l’ombra però si he arribat fins aquí bé puc fer
els últims trams. La zona industrial és més gran que el mateix
poble i la sortida és, per tant, lletjota.
De Riudellots de la
Selva a Fornells de la Selva
Quan ens allunyem de Riudellots a
estones seguim camins paral·lels a la via del tren. M’agrada
l’estètica industrial ferroviària. Ho vaig descobrir al Bilbao
pre-Guggenheim on l’espai que ara ocupa el museu estava ple de vies
fèrries en desús i vagons de càrrega abandonats,
i ho vaig confirmar a Canfranc recorrent la gegantina i abandonada
Estació Internacional, xapotejant les sabates per passadissos
subterranis i entrant en vagons històrics en procés de
descomposició i en magatzems amb les portes forçades. Aquí una
construcció amb les portes i finestres tapiades que sembla un vell
baixador m’obliga a parar i inspeccionar-la. Però no puc perdre
massa temps: o m’afanyo per arribar a Girona o hauré de deixar
passar les hores més caloroses del dia descansant en el proper poble
i reprenent el camí a mitja tarda. A les dues arribo a Fornells amb
32’7 graus de temperatura. Necessito informació i beguda. No
sembla tan difícil però la informació no arriba doncs gairebé no
hi ha ningú al carrer i l’única persona que trobo, una jove
universitària que està estudiant a l’ombra en un ben cuidat
jardí, no té ni idea del camí cap a Girona. Bé, provarem amb la
cervesa. Però Fornells no sembla un poble ‘normal’. Tot són
cases noves aparellades, torretes aïllades o edificis de pocs pisos
molt ben integrats en el petit casc antic presidit per una imponent
església fortificada i recent restaurada que brilla a ple Sol del
migdia mediterrani però els pocs comerços existents són tancats i
els bars brillen per la seva absència. Quan per fi trobo un i entro,
trobo al propietari llegint el diari. ‘Bon dia. Una cervesa ben
fresca, si us plau’, demano assedegat, polsos, amb la samarreta
completament xopa, amb la motxilla a l’esquena i els pals de
muntanya plegats. ‘Ho sento, ja hem tancat’, em contesta
el propietari. Ai, quins temps quan els bars eren els últims en
tancar i els primers en obrir! I encara sort que em va voler omplir
la cantimplora.
De Fornells de la Selva
a Girona
A un quart de tres estic sortint de
Fornells de la Selva i en aquests moments l’únic que vull és
arribar el més aviat possible a Girona que sembla a tocar. Però és
una falsa percepció perquè la ciutat real ja arriba fins aquí i
els últims barris de Fornells es confonen amb els primers de Girona.
El primer col·legi que em trobo és el Saint George’s School,
després vindrà el Montessori i les instal·lacions esportives
d’altres centres educatius per als fills de la burgesia gironina
que es confonen amb les primeres cases d’aquesta mateixa classe
social. Poc a poc ens aproximem al centre: per la Pujada de la Creu
de Palau fins a l’avinguda ‘Lluís
Pericot, pre-historiador’ –Menuda mierda de ciudad, diu la
pitonissa Conchi, nòvia del escriptor protagonista de ‘Soldados de
Salamina’, podrían haberle puesto a la calle el nombre de
alguien que por lo menos hubiera terminado la carrera- i d’aquí
per la Rutlla avall fins que trobo un fruiteria oberta on compro un
kilo de raïm que em menjo sencer. És un quart de quatre de la
tarda, estic en un jardí al costat de l’institut Santiago
Sobrequés –aquest sí, historiador- i dono per finalitzada la
caminada. He fet aproximadament 40
km. i he trigat 8 hores i 45 minuts, amb descansos inclosos. Ara
entenc que era anar de Blanes a la capital del corregiment,
demarcació o província fins que el tren va unir aquestes dues
ciutats.
Article publicat al
suplement "Dominical" del Diari de Girona el
19/09/2010.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada