Un grup de vuit amics -quatre parelles-
hem aprofitat el pont del Pilar per fer una incursió al Marroc. Era
la nostra primera visita a un país de cultura àrab. Probablement no
serà l'última.
Marrakech és una ciutat que genera
sensacions contradictòries. És tradicional i moderna alhora i en
ella poden conviure des de la dóna tapada de dalt a baix amb una
burka de color negrefins a la jove vestida a l’occidental amb
talons, faldilla curta, samarreta curta ensenyant el melic i
maquillada i pentinada a l’europea.
La seva medina és més que notable,
plena de vida, de colors, d’olors, de sorolls que són una festa
per als sentits però que no sempre resulten agradables. Una ciutat
que combina els barris de luxe amb camps de golf amb la pobresa dels
captaires utilitzant nens permanentment dormits. La circulació de
Marrakech és caòtica i la prioritat del trànsit la té el fort
sobre el dèbil, és a dir, que primer van els camions, autocars i
autobusos, després els cotxes, els cotxes de cavalls i les motos,
segueixen els carros tirants per persones i finalment els vianants
que no poden estar segurs ni travessant per un dels pocs passos
zebres de la ciutat.
Tinc
la impressió que aquesta ciutat -i per extensió el Marroc- compleix
la funció de frontera entre els camps i el desert, entre la muntanya
i el mar, entre l’Africa subsahariana i Europa però sobre tot
entre occident i orient amb tot el que comporta aquests conceptes
molt més enllà de límits geogràfics. I resulta que les gents
d’aquesta ciutat són amables, tranquil·les i pacífiques trencant
els tòpics incrustats en la nostra cultura profundament
antimusulmana.
Ara bé, el que més m’ha molestat ha
estat la forma de compra als socs de la medina: sigui quin sigui el
preu convingut mai em trec la sensació d’haver estat estafat cosa,
d’altra banda, força probable coneixent les meves dots de
regatejador. També molesta tanta gent disposada a demanar almoina
per una foto a la plaça Yemaa el Fna. Però s’ha d’assumir que
som turistes, és a dir, euros que caminen, i que anem perdent part
del botí conforme avancem entre els carrerons de la medina.
Un dels elements que més m’ha cridat
l’atenció és la hispanofília de la societat marrakich. No es
tracta només que les samarretes de futbol que llueixen els joves són
majoritàriament les de la lliga espanyola amb una clara majoria del
Barça sinó que veus que la cultura tradicional de Marraquech està
incrustada de la cultura andalusí: els palaus dels governants dels
segle XIX són recreacions de l’arquitectura nazarí del regne de
Granada amb els mateixos patis, fonts, rajoles, marqueteria,
decoració de guix. Però també podríem dir-ho al revés, és a
dir, que la cultura hispana i particularment andalusa és deutora de
la cultura nord-africana berber: el disseny de les catifes em
recorden algunes de les que he vist a l’Alpujarra, les seves joies
són com les que llueixen les dones de Trujillo a les festes i els
seus pastissos s’assemblen a alguns dels nostres.
Tothom sap que a les societats
musulmanes el consum d’alcohol està molt mal vist i en la majoria
de restaurants ni els ofereixen. No obstant al Marroc es cultiva raïm
i es fa vi i es serveixen cerveses i vins en determinats locals,
especialment els destinats a turistes. Encara en l’apartat de
vicis: es fuma molt poc. Al carrer és estrany veure fumar i els pocs
que ho feien havien comprat el cigarret al detall, vull dir que
havien comprat un de sol.
Resumint, visitar Marrakech ha estat una
agradable sorpresa per a mi i considero que és un viatge molt
recomanable per a tots els que som hereus d’una cultura
islamofòbica com és l’occidental en general i la hispana en
particular.
7 días en Marrakech son mucho?
ResponEliminaNosotros estuvimos un puente y fue suficiente. Ahora bien, me quedé con muchísimas ganas de haber hecho rutas por su entorno, especialmente por el Atlas. Por otro lado, si eres amigo de hacer compras en el zoco o de disfrutar del eterno espectáculo de la plaza Yemaa el Fna entonces nunca hay tiempo suficiente.
Elimina