18 de juliol 2014

Jardins de la Costa Brava (II). Santa Clotilde, un jardí senyor

Els jardins de Santa Clotilde, a Lloret de Mar, sempre han estat uns jardins 'senyors' en el més estricte sentit de la paraula. És a dir, que van néixer per a gaudi de la família de Raül Roviralta, marquès de Roviralta de Santa Clotilde gràcies al títol que li va concedir el papa Pius XII l'any 1952.

La jardineria sempre ha estat un luxe de rics, tot i que en època contemporània s'ha anat democratitzant com també ho ha fet l'art o l'esport. He viscut diverses vegades la reacció d'alguna gent senzilla davant un nou jardí o rotonda enjardinada en zones on no hi havia: les flors i fins i tot les plantes desapareixien en un acte reflex de qui pensa que és millor emportar-se-les ja perquè el que és bo no pot durar gaire temps en un barri humil.

Això no passava als jardins de Santa Clotilde, que eren la nineta dels ulls de Raül Roviralta el qual, estigués al lloc del món on estigués, es feia reportar setmanalment l'estat dels treballs de manteniment i millora del seu jardí i responia immediatament donant les ordres pertinents. Perquè cal dir que aquesta petita meravella de l'equilibri, de l'harmonia i de la perspectiva és una creació deguda a la seva iniciativa, al seu bon gust i al fet que era un home de món en una època en la qual per a ser-ho s'havia de ser molt i molt ric. Bé, per a ser més exactes, és l'obra de dues grans personalitats: la de Raül Roviralta i la de l'arquitecte Nicolau Rubió i Tudurí.

Si el primer va encarregar un jardí 'a la italiana', el segon se les va enginyar per a dissenyar un jardí obert, no tancat com és tradició en aquells, sense ni un sol mur de contenció, que s'adaptava a l'orografia i al paisatge, és a dir, 'a l'anglesa'. De la síntesi de tots dos, ha sortit aquest jardí únic, paradigmàtic del moviment artístic noucentista que d'una manera o altra s'ha anat repetint als jardins d'estil mediterrani de la Costa Brava, entre altres motius perquè han estat obra del mateix Rubió i Tudurí o de paisatgistes de la seva escola.

Dels tres grans jardins de la Costa Brava sud -el Jardí Botànic Marimurtra i el Jardí Tropical Pinya de Rosa són els altres dos- és l'únic que no té pretensions botàniques i molt menys academicistes. En aquest jardí no es tracta d'atresorar una gran col·lecció de plantes ni la de mostrar totes les possibles varietats d'una família botànica. La seva única pretensió és el pur plaer estètic: el plaer de les plantes ordenades com si fossin parets amb un tractament que sovint és més arquitectònic que de jardineria; el plaer del contrast entre grans espais oberts de simples catifes de gespa i magnífics arbres autòctons com el xiprer, el pi pinyer o el pi blanc que aquí tenen ports solemnes gràcies al fet que algunes persones, allà pels anys 10 i 20 del segle passat, van fer confiança a uns arbres que considerem senzills i comuns perquè abunden en els nostres contorns però que vistos amb ulls forasters, amb esguard nòrdic, són extraordinaris i elegantíssims. ¿Com si no qualificar alguns d'aquests pins pinyers solitaris que creixen entre nosaltres com, per exemple, el pi pinyer de la propera ermita de Santa Cristina? El plaer del contrast de colors sense abusar del cromatisme de les flors que als Jardins de Santa Clotilde són volgudament escadusseres sinó utilitzant una paleta de colors escassos i aplicats en taques de grans dimensions: les diverses tonalitats de verds del jardí, de les seves plantes ornamentals i dels variats arbres des del verd glauc del cedre de l'Atles al verd fosc de les alzines passant pel verd fresc i jovial dels pins blancs. I sobre aquest verd vegetal, la infinita varietat de blaus del mar i del cel que, com un calidoscopi, van canviant dia a dia i hora a hora.

Santa Clotilde es va concebre per potenciar això, la visió de la natura, de la vegetació, de les platges, del mar i del cel però des del domini de l'ésser humà, des de la preeminència de qui és capaç de dominar el món, de subjugar-lo, de domesticar-lo per aprofitar-se d'ell tot i respectant-lo a la seva manera. Les combinacions que fan les elegants escales i el joc de perspectives són sempre des de la superioritat de la casa, de la 'domus' i del seu amo. És el triomf de l'home sobre la natura, de l'individu amb iniciativa que confia en el seu instint, els seus coneixements i la seva constància. És a dir, és el triomf d'aquella nova burgesia catalana de principis del segle XX rica, culta i cosmopolita. I se n'ha de tenir molta generositat, constància i visió de futur per a regalar-nos ingents esforços plantant arbres que només generacions futures podran gaudir plenament.

El tercer color que acompanya la trilogia cromàtica amb els verds i blaus és el marró dels camins, el dels totxos utilitzats en elegants espines de peix, el de la sorra de les platges i el dels penya-segats sobre una de les més belles cales de tota la Costa Brava, la de sa Boadella.

I encara hem de parlar d'un últim color, que no abunda però que destaca sobre els altres. Les estàtues de marbre neoclàssiques -o que les imiten- que decoren els camins o que les podem trobar amagades en elegants racons entre fonts i estanys, aporten el seu immaculat blanc al conjunt. I acompanyant aquestes escultures, sobresortint entre elles pel noble material utilitzat, el bronze, i per la temàtica, trobem les sirenes 'boticellianes' de l'escultora Maria Llimona, l'obra de la qual està al centre visual i estètic del jardí.

Com sovint passa amb les dèries cares dels nostres ancestres, els descendents no tenen perquè compartir-les ni costejar-les. Ara el 'jardí dels senyors' ja no ho és. Ara és un jardí públic, de l'Ajuntament de Lloret de Mar, que l'ha rehabilitat i democratitzat, que el manté i que el publicita com el que és: un patrimoni cultural de primera magnitud que està a l'abast de qualsevol persona que el vulgui visitar i que simbolitza el que vol ser el nou Lloret i que mai ha deixat de ser, encara que sovint ni s'expliqués ni es reconegués: un referent de patrimoni històric, cultural i natural enmig del brogit turístic de la Costa Brava més popular.

Publicat al Dominical, del Diari de Girona, el 13 de juliol de 2014

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada