Des de fa uns anys les institucions gironines diuen apostar per potenciar el camí de ronda de la Costa Brava i fins i tot diuen estar gestionant que la UNESCO el declari Patrimoni de la Humanitat. Conec alguns exemples de patrimonis de la humanitat i, sincerament, crec -i tant debò m'equivoqués- que el camí de ronda de la Costa Brava haurà d'esperar bastant de temps en obtenir aquesta distinció. Tenir un objectiu ambiciós però possible és positiu sempre que hom sigui conseqüent i faci l'esforç degut per aconseguir-ho. La meva tesi, com he dit anteriorment, és que encara estem lluny de treure tot el valor -incloses distincions internacionals- que mereix el camí de ronda.
Abans de res caldria definir que és el camí de
ronda perquè aquest no és la Gran Ruta 92 (GR 92) ni són un conjunt qualsevol
de camins locals ni és una exclusivitat de la Costa Brava. El camí de ronda és
el senderi que al llarg dels anys han obert i mantingut arran de mar pagesos,
pescadors, contrabandistes carrabiners i
guàrdies civils per poder exercir les seves tasques legals o il·legals. Això,
de retruc, ha creat un conjunt de camins que en el nostre cas tenen un
extraordinari valor paisatgístic i, per tant, turístic.
Sobre el manteniment de les infraestructures
del camí de ronda la situació també és molt heterogènia. Podem trobar-nos
camins perfectament abalisats, amb estructures arquitectòniques complexes com a
túnels, ponts i escales molt ben integrades en l'entorn, amb bona senyalització
informativa... i pocs quilòmetres més enllà trobar-nos baranes trencades,
camins bruts o infraestructures trencades des de fa anys. Que un ajuntament
inverteixi en l'adequació del tram del seu terme municipal no implica que
l'ajuntament veí també decideixi fer-ho al mateix temps i per tant pot succeir
que no hi hagi continuïtat. El senderista o caminant no sap ni li interessa saber
de termes municipals però per fer les seves rutes necessita la continuïtat dels
camins.
El màxim atractiu dels camins de ronda és el meravellós paisatge que tenim. A força de veure'l i viure'l sovint perdem la perspectiva de l'espectacular bellesa del nostre paisatge costaner. Personalment no vaig ser prou conscient d'aquest fet fins que no vaig començar a viatjar a altres costes: sempre tornava pensant que havia vist paisatges fantàstics però que els nostres són, com a mínim, igual de bells. Per tant fer miradors als nostres camins de ronda és una molt bona idea però no és suficient. Hem de donar informació, molta informació. Hi ha bons exemples d'ajuntaments que ho fan valorant als seus camins de ronda o als seus passejos -que són la continuació i l'enllaç entre aquests- però són una minoria. Als nostres senderis costaners trobem un munt d'elements geològics, botànics, faunístics, històrics, literaris, arquitectònics i artístics que caldria difondre de forma ordenada i coherent: tampoc cal explicar el mateix a tots els trams de camí sinó allò més significatiu de cada un d'ells.
Sóc dels que creu que el camí de ronda té molt de futur per poc que el cuidem. I el primer que hem de cuidar és, precisament, el paisatge. Pot semblar una obvietat però no és gens. És hora de plantejar-se de nou els límits de la Costa Brava: no s'hi ha de créixer en noves urbanitzacions d'estiueig, no s'han de crear noves places de pernocta sinó és tancant el seu equivalent en equipaments obsolets, no s'han de fer noves infraestructures que impactin directament i irreversiblement en la costa com per exemple ports esportius i les infraestructures viàries s'han d'ajustar a la demanda realment existent al llarg de tot l'any i no a les demandes excepcionals. Però bé, aprofundir en això seria tema per altres articles.
El que vull insistir és que el camí de ronda té sentit si conservem el nostre paisatge el més natural possible o minimitzem l'impacte visual de les malifetes urbanístiques que abunden per tot el nostre litoral. Podem ser maximalistes i demanar que quan els pressupostos públics tornin a ser potents optin per la desconstrucció d'edificis que tinguin un impacte visual especialment negatiu. Però hi ha altres solucions que o són barates o no tenen cost per les institucions com són l'obligatorietat d'utilitzar una determinada gamma de materials i colors en funció de la ubicació dels edificis nous. Tenim bons exemples d'edificis que ho han tingut en compte i els resultats són òptims, ja que s'integren en el paisatge “desapareixent” o quasi visualment. El següent pas seria que els ajuntaments actuïn a mitjà i llarg termini per tal que les reformes de les façanes tinguin en compte obligatòriament aquest factor d'integració i respecte visual envers l'entorn. No podem fer desaparèixer les urbanitzacions de les nostres muntanyes però sí que podem fer que s'integrin en el seu entorn natural obligant-los a canviar la impactant -i aliè a la nostra tradició arquitectònica- blanc per ocres, marronosos o verdosos segons l'entorn.
Una altra qüestió que vull remarcar és que
objectiu últim de la potenciació de l'ús del camí de ronda és ajudar a la
desestacionalització de la temporada turística. L'estiu no és precisament la
millor època per practicar el senderisme a la Costa Brava sent molt més
agradable caminar durant la primavera o la tardor i fins i tot l'hivern és molt
bona època per practicar el senderisme a casa nostra. Quan es va inaugurar la
primera Via Verda d’Espanya entre Girona i Olot, qui podia imaginar el rotund
èxit popular d'aquella iniciativa? Doncs crec que estem perfectament legitimats
per pensar que podem reproduir i augmentar l'èxit al camí de ronda de la Costa
Brava i una de les primeres coses que hem de fer és generar una marca i crear
una imatge que serveixi per abalisar tot el recorregut de forma homogènia.
Ara bé, ¿22 municipis al llarg de 220 km de costa amb poca o nul·la comunicació directa entre tots ells poden actuar amb coherència, homogeneïtat i visió de conjunt? La resposta obvia és que no. Així, doncs, ¿quina és l'alternativa per tirar endavant aquestes o d'altres iniciatives per potenciar el camí de ronda de la Costa Brava? Doncs només veig la possibilitat que sigui una institució -una mancomunitat, per exemple- encapçalada per la Diputació que lideri aquest projecte. Si no és així, si deixem que el camí de ronda depengui de la bona voluntat dels diversos ajuntaments, continuarà sent el que és ara: un ric patrimoni amb moltes potencialitats però amb una realitat fràgil i molt fragmentada.
Publicat a Diari de Girona el 8/09/2020
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada