Del meu passeig en bicicleta per Barcelona voldria afegir algunes notes colaterals: els ciclistes i altres usuaris de dues rodes com els patinadors són tan o més incívics que els conductors de vehicles motoritzats. Dona la impressió que com més petit és el vehicle més sensació d'impunitat té el seu usuari, fins i tot posant en risc la seva seguretat. I la segona observació és que sobre dues rodes i sense motor és pot ser igual de mal educat i agressiu que amb motor i quatre rodes. I qui ho vulgui comprovar només ha d'anar a voltar per Barcelona en dia laborable. Barcelona sempre ha exercit una forta atracció en un amplíssim entorn. De fet, es pot dir que des de fa més de mil anys Catalunya ha estat Barcelona i el seu rerepaís, com una espècie de Venècia o de Gènova en els seus millors temps. De l’època democràtica, la que correspon a la meva pròpia memòria històrica, Barcelona sempre ha estat pionera o, quan no ho ha estat, el seu exemple ha estat l’inspirador per a totes les altres ciutats i pobles catalans. I ara, què podem aprendre a les comarques gironines de l’experiència urbanística, social i política de les superilles? Crec que algunes coses interessants. La primera és que qui no arrisca, no pisca. El consens, en qualsevol camp, no només no existeix sinó que és una trampa. És impossible que tothom estigui d'acord amb una mesura política si aquesta afecta a la vida quotidiana. Si a sobre és innovadora encara ho és més, capgirant la demanda d’unanimitat en un carreró sense sortida que l'únic que aconsegueix és eternitzar o impedir les necessàries transformacions.
La segona conclusió és que anem molt pel darrere dels necessaris canvis urbanístics d'acord amb els nous paradigmes de sostenibilitat ambiental i social que es dirigeixen cap a la promoció dels nous mitjans de transport individuals i col·lectius sostenibles i la recuperació de l'espai comú per al vianant expulsant a l’automòbil cap a la perifèria. Encara ara els nostres pobles i ciutats estan dissenyats per a benefici dels vehicles motoritzats d'ús individual malversant la major part de l'espai comú i considerant altres mitjans de transport ecològicament sostenibles com a complementaris o simplement decoratius. S’ha de valorar en la seva justa mida tot el que els ajuntaments democràtics han fet durant les darreres dècades que, bàsicament, ha estat la millora de l’espai públic, fent-lo més accessible i agradable per a la ciutadania, i la major o menor conversió dels cascs antics en zona de vianants. Tanmateix, si agafem Barcelona com a referent de futur, la propera transformació serà pacificar grans àrees dels eixamples dels nostres municipis. Igual és simple ignorància meva però no conec cap municipi gironí d'una certa entitat que hagi apostat cap a la conversió de tot o bona part del casc urbà en zona de vianants. A Barcelona ja tenen superilles, quan tindrem nosaltres superpobles?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada